torstai 6. helmikuuta 2014

To je Skoda! (suom. Se on sääli!)

Suomessa on puhuttu jo vuosien ajan, että ei voida suosia suomalaista, koska EU. Täällä minä jostain syystä istun Skodan raitiovaunussa. Täällä minä istun Skodan sähkölinja-autossa ja täällä minä näen ympärilläni aivan tajuttoman määrän Skodan henkilöautoja. Minä olen Prahassa. Mitä tapahtuu?

Tapahtuu sellaista, että Suomi luovuttaa oikeutensa olla vahva itsenäinen valtio, mielistelläkseen muita. Meillä ei välttämättä ole joka alalle osaamista, mutta meillä on joitakin tahoja, jotka osaavat asiansa. Vuolijoen tehdas, joskaan ei enää suomalaisomisteinen, osaisi varmasti tehdä vaunut raitiolinjoille esimerkiksi Tampereelle. VR Trackin miehet ja naiset osaisivat varmasti raiteet rakentaa ja tamperelainen osaisi varmasti käyttää tätä upeaa palvelua.

Oleskelemalla Suomen ulkopuolellla saa aivan valtavasti uutta näkökulmaa Suomen asioihin. Minä olen esimerkiksi ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen ostanut kuukausikortin joukkoliikennepalveluihin ja tehnyt sen ennen kaikkea riemusta kiljuen. Me olemme Suomessa tottuneet ajamaan autolla ja tottuneet kritisoimaan joukkoliikennettä kalliista lipuista. Emmekä me ole väärässä. Jos bussi kulkee kerran tunnissa ja maksaa kolome ja puoli euroa, niin on vähintäänkin oikein miettiä vaihtoehtoja.

Mitä me voisimme Suomessa tehdä? Me voisimme miettiä jokaisen uuden asuinalueen uudestaan, niin että vähintäänkin linja-autot voivat kulkea siellä kätevästi, me voisimme laskea joukkoliikenteen hintoja ja tukea niitä kunta- sekä valtiotasolla vaikka vain pelkästään ympäristöllisistä syistä. Me voisimme luoda uusia työpaikkoja Suomeen miettimällä uudelleen liikenteemme.

Nykyisen kaltaisessa yksilöjärjestelmässä yksityisautoilu on perustarve ihmiselle. En usko, että se luo ihmiselle onnellisuutta sen enempää kuin joukkoliikennekään. Meidän täytyy pystyä yhteiskuntana luomaan järjestelmä, jossa ihmisen ei tarvitse kaupunkiolosuhteissa omistaa autoa. Se vaatii hyvät joukkoliikenneyhteydet sekä kevyen liikenteen väylästön. Tähän kaikkeen me pystymme keskenämme Suomessa, emme edes tarvitse muiden apua. Tehdään se.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti